Wyrok TSUE w sprawie tzw. ustawy odległościowej
28 maja 2020 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (izby czwartej) dotyczący kryterium 10H, wprowadzonego tzw. ustawą odległościową. TSUE odpowiedział na trzy pytania prejudycjalne, skierowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach:
Na pytanie pierwsze TSUE odpowiedział, że wymóg zachowania minimalnej odległości usytuowania elektrowni wiatrowych od budynków mieszkalnych nie stanowi przepisu technicznego, który jest objęty obowiązkiem notyfikacji w rozumieniu art. 5 tej dyrektywy, o ile jego ustanowienie nie skutkuje jedynie marginalnym użytkowaniem turbin wiatrowych, czego sprawdzenie należy do sądu odsyłającego.
Na pytanie drugie TSUE udzielił odpowiedzi, z której wynika, że uregulowanie ustanawiające wymóg zachowania minimalnej odległości usytuowania elektrowni wiatrowych od budynków mieszkalnych nie należy do przepisów, które uzależniają podejmowanie lub prowadzenie działalności usługowej od ograniczenia terytorialnego, zwłaszcza w postaci limitów ustalonych w związku z minimalną odległością geograficzną pomiędzy usługodawcami, które państwo członkowskie winno notyfikować Komisji zgodnie z art. 15 ust. 7 tej dyrektywy.
Z kolei na pytanie trzecie udzielono odpowiedzi, że art. 3 ust. 1 akapit pierwszy i art. 13 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 2009/28 należy interpretować w ten sposób, iż nie sprzeciwiają się one uregulowaniu, które wprowadza wymóg zachowania minimalnej odległości usytuowania elektrowni wiatrowych od budynków mieszkalnych, jeśli to uregulowanie jest niezbędne i proporcjonalne w świetle wiążącego dane państwo członkowskie obowiązkowego krajowego celu ogólnego, czego sprawdzenie należy do sądu odsyłającego.
Tak więc TSUE dał podstawy sądom polskim do badania czy wprowadzenie wymogu 10H było niezbędne i proporcjonalne dla realizacji celów OZE, wynikających z Dyrektywy 2009/28/WE w sprawie promowania OZE, a ponadto czy ustanowienie wymogu zachowania minimalnej odległości usytuowania elektrowni wiatrowych od budynków mieszkalnych nie skutkuje ustanowieniem faktycznego zakazu sprzedaży turbin wiatrowych, pozwalając jedynie na ich marginalne użytkowanie. Jak zatem wynika z treści orzeczenia brak notyfikowania Komisji Europejskiej zamiaru wprowadzenia wymogu 10H może stanowić podstawę zakwestionowania tego wymogu, jeżeli sąd krajowy uzna, że doprowadziło to do marginalnego wykorzystania turbin wiatrowych. |